דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מדוע יש צורך בכתיבת תוכנית עסקית לפני שפותחים עסק חדש? 

מאת    [ 17/01/2013 ]

מילים במאמר: 625   [ נצפה 1688 פעמים ]

 ברור שישנם עסקים שקמו ללא כתיבת תוכנית עסקית, אבל הסטטיסטיקות המוכרות של עולם העסקים הקטנים אינן מזהירות, ומוכיחות כי מרבית העסקים הקטנים נסגרים ב- 5 שנות הפעילות הראשונות שלהם, ולכן אני מציע לכם להתכונן היטב לפני שאתם מסכנים סכום כסף רב וזמן יקר.

ראשית תשאלו את עצמכם, מדוע לכתוב תוכנית עסקית? מה המטרה שלה? למי היא מיועדת? ישנם כמה מטרות בסיסיות:


    • תוכנית עסקית לבקשת מימון.
    • תוכנית עסקית כחלק מהסכם שותפים.
    • תוכנית עסקית- לבניית מודל עסקי.

לכל מטרה, יש דרך מסויימת לכתוב את התוכנית העסקית, כל תוכנית מיועדת לקורא אחר:

אם התוכנית העסקית נועדה לצורך בקשת מימון מהבנק, ממשקיע או מקרן מסויימת, יש להדגיש את הנתונים הפיננסים, מהי הריווחיות של העסק, מהו המודל העסקי, מהי תחזית תזרים המזומנים? כ"כ יש לכתוב את התוכנית בשפה עסקית מוכרת, אתם צריכים להבין כי קורא התוכנית לא מכיר אתכם ולא יודע מהו העסק שלכם, התוכנית העסקית צריכה לספר הכל! הקורא ישאל את עצמו כל הזמן: האם כדאי להשקיע בעסק הזה? האם העסק הזה יוכל להחזיר את ההלוואה או את ההשקעה שיקבל?

אם זו המטרה שלכם- כדאי לכם להעזר בגורם חיצוני בעל ניסיון בכתיבת תוכניות עסקיות לצורך בקשת מימון. סניפי מט"י השונים בארץ יכולים לעשות זאת במחירים נמוכים מאוד! וכמובן שישנם גופים פרטיים המתמחים בכך אך מחיריהם יקרים יותר.

אם אתם מתכוונים להקים את העסק יחד עם שותף או שותפים נוספים, חשוב לכתוב תכנית עסקית שתצור שפה משותפת בין השותפים, כדי שכל השותפים ידעו בדיוק מהו הרעיון העסקי? כיצד העסק יעבוד? באילו שעות הוא יהיה פתוח? מהו תחום האחריות של כל שותף? וכמובן מה עשויות להיות התוצאות העסקיות של העסק, כלומר מהו הרווח הצפוי לכל שותף?

עסק הינו דבר מורכב, עסק שמוקם ע"י שותפים הוא מורכב כפליים, מניסיון שלי, תמיד עולים חילוקי דעות ומחלוקות בנושאים שונים בניהול העסק הן בנושא חלוקת רווחים ומשיכת כספים והן בניהול השוטף של העסק.

לכן, בכדי למנוע כמה שיותר מחלוקות המפריעות לניהול העסק, חשוב "לשים על השולחן" את כל הנושאים. באמצעות כתיבת תוכנית עסקית מתעוררות שאלות שלא היו עולות אלא בזמן ניהול העסק.

בקיצור- הקדימו רפואה למכה! התוכנית העסקית תהיה חלק בלתי נפרד מחוזה השותפות.

אך יחד עם זאת, המטרה החשובה ביותר לכתיבת תוכנית עסקית, היא גיבוש המודל העסקי.

בדיוק כמו שלפני שיוצאים למבצע צבאי, כותבים פקודות מסודרות ומבצעים אימונים רבים. כך לפני שפותחים עסק, מתכננים אותו נכון! עושים זאת באמצעות כתיבת תוכנית עסקית!

תוכנית עסקית זו מיועדת, בראש ובראשונה לכם – היזמים. בזמן כתיבת התוכנית אתם תחשפו לנושאים רבים שלא הייתם מעלים בדעתכם. בזמן כתיבת התוכנית אתם כבר פותרים את בעיותיו של העסק עוד מבעוד מועד! אתם תופתעו לגלות שזהו תהליך מפרה ומעניין. לא מעט פעמים, בזמן שעזרתי ליזמים לכתוב תוכנית עסקית, בנינו מודל עסקי וראינו שאין התכנות עסקית לעסק או במילים אחרות- הוא לא כדאי. לא המלצתי ליזמים לוותר על הרעיון העסקי שלהם אלא לשנות את המודל העסקי כך שהעסק יהיה ריווחי.

לפני כתיבת התוכנית כדאי לבצע בדיקת כדאיות שתהווה חלק בלתי נפרד מהתוכנית העסקית. (על בדיקת כדאיות אפרט במאמר נפרד).

כאמור, כתיבת התוכנית היא תהליך, הזמן האו חלק בלתי נפרד מהתהליך, בדיוק כמו הריון, הריון של עסק צריך להיות מספר חודשים- תלוי במורכבות העסק.

מי צריך לכתוב תוכנית זו? אתם!

מדוע? משום שהמטרה של כתיבת תוכנית העסקית היא גיבוש המודל העסקי והכרת העסק לעומקו! אם אתם רוצים ללכת ליחידה מובחרת, תשלחו מישהו אחר שיעבור את הגיבוש? ברור שלא. אתם חייבים להיות מעורבים מאוד בעבודות ההכנה הכרוכות בהקמת העסק.

לשאלתם, כן אתם יכולים! ישנם מספר לא מבוטל של "פורמט תוכנית עסקית" באינטרנט, תורידו לעצמכם פורמט כזה ופשוט תתחילו לכתוב, בשפה שלכם! גם כאן חשוב לקבל חוות דעת אובייקטיבית על העסק שלכם, אתם יכולים להעזר בגורם חיצוני שיעזור לכם לכתוב את התוכנית העסקית ולא יכתוב אותה בעצמו.

זהו תהליך מעניין שעתיד לחסוך לכם הרבה כסף! קדימה לעבודה!

בהצלחה בעסקים.

שלומי כץ

הכלכלן

שלומי כץ הינו בוגר תואר שני בכלכלה במגמת מימון ובנקאות. שלומי בעל ניסיון רב בייעוץ לעסקים קטנים, ניסיון זה נצבר במשך היותו סמנכ"ל עמותה לייעוץ עסקי וכן בשנים האחרונות בהן שלומי מנהל את "הכלכלן"- משרד בוטיק לניהול עסקים קטנים. שלומי משמש גם כמרצה לכלכלה במכללת רופין.  www.clcl.co.il/


href="mailto:shlomi@clcl.co.ilshlomi@clcl.co.il">">shlomi@clcl.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב